Skanskan asiakkaiden tyytyväisyys alan kärkiluokkaa

Vuosittaisen uudisasuntorakentamisen EPSI Rating -tutkimuksen mukaan Skanska sijoittui 2. sijalle asiakastyytyväisyydessä. Lisäksi Skanska on jaetulla ensimmäisellä sijalla asiakkaiden arvioidessa rahalle saatua vastinetta uudisasuntokaupassa.

Uudisasuntorakentamisen asiakastyytyväisyystutkimuksessa koko toimialan keskiarvo koheni hieman edellisvuodesta. Tutkimus osoittaa uudisasunnon vastaanottaneiden asiakkaiden tyytyväisyyden säilyttäneen korkean tason, vaikka asuntorakentaminen kärsii suhdannekriisistä. Myös pidemmällä aikavälillä muutokset tyytyväisyydessä ovat olleet maltillisia. 

”Uudisasuntorakentamisen tyytyväisyys on viime vuonna mittaamistamme eri toimialojen lukemista Suomen korkein ja lukeutuu myös Pohjoismaiden korkeimpiin”, kertoo Heidi Laitinen, EPSI Rating Suomen maajohtaja.  

Uudisasunnon ostajien kokemuksia mittaavan EPSI Rating 2023 -tutkimuksen asiakastyytyväisyysindeksi oli 75,8, kun se edellisessä tutkimuksessa oli 74,6. Erittäin tyytyväisten asiakkaiden raja on 75 tai sen yli.

Asiakkaat kertovat – Skanska tarjoaa rahalle vastinetta

Skanska nousi asiakastyytyväisyydessä 2. sijalle 76,6 indeksipisteellä ylittäen toimialan keskiarvon (75,8). Indeksipisteet nousivat 4,7 yksikköä edellisvuodesta. Skanska sijoittui myös jaetulle ensimmäiselle sijalle rahalle saatavaa vastinetta arvioidessa. Lisäksi vastuullisuusviestinnässä on asiakkaiden mielestä onnistuttu erittäin hyvin toimialan keskitasoon nähden.   

”Haluamme tarjota erinomaisen asiakaskokemuksen ja laadukkaan asunnon asiakkaillemme, ja tutkimuksen perusteella kuljemme oikeaan suuntaan. Asiakkaamme ovat tehneet ostopäätöksensä erityisesti sijainnin, pohjaratkaisun, tontin, varustetason ja asumiskustannusten perusteella. Hankkeidemme suunnittelussa nämä asiat korostuvat, jotta asiakkaamme voivat asua tyytyväisinä ja huoletta”, kertoo Skanska Kotien myynti- ja markkinointijohtaja Marja Kuosma 

Uudisasuntoa harkitsevat arvioivat nyt myös tarkemmin rakennusliikkeen mainetta ja tunnettuutta asunnon ostopäätöstä tehdessä.  

”Tutkimuksessa moni asiakkaistamme yhdisti Skanskan brändin luotettavuuteen, mitä varmasti edistää se, että olemme vakavarainen yritys, joka kantaa vastuunsa”, Marja jatkaa. 

Yhä useampi harkitsee uudiskohteen ostoa

Yleisväestön kiinnostuksessa uuden asunnon ostamiseen tulevaisuudessa on nähtävissä selkeä muutostrendi. Kaksi kolmesta (66 prosenttia) yleisväestön vastaajista ilmoittaa, että voisi kuvitella ostavansa uuden asunnon tulevaisuudessa, siinä missä osuus oli muutama vuotta sitten alimmillaan 52 prosenttia.

Vuosittaisen uudisasuntorakentamisen EPSI Rating -tutkimuksen toimialaindeksi kattaa julkiseen rankingiin suostuneiden yhtiöiden tulokset, joita tällä kertaa oli viisi. Tutkimuksessa haastateltiin sekä asunnon ostaneita kuluttajia, jotka ovat vastaanottaneet ostamansa uuden asunnon vuonna 2023 sekä niin sanottua yleisväestöä. Yhteensä haastateltiin noin 860 kuluttajaa. EPSI Rating on riippumaton ja voittoa tavoittelematon akateeminen organisaatio.