Kuvia siitä, mitä ei vielä ole – visualisoinnit ja mallinnukset tekevät näkymättömän näkyväksi

Skanska Kodit suunnittelee ja rakennuttaa uusia asuntoja, jotka myydään kuukausia, joskus jopa pari vuotta ennen valmistumista. Miten uutta kotia etsivälle esitellään mahdollisimman luotettavasti jotain, mitä ei vielä ole olemassa?

Sinäkin olet varmasti ihaillut asuntoilmoitusten tai esitteiden visualisointikuvia taloista, asunnoista, pihoista ja parvekenäkymistä. Entä oletko pohtinut, kuinka paljon työvaiheita, ammattitaitoa ja erilaisia työkaluja niiden tekeminen vaatii?

– Kun asiakas ostaa meiltä asunnon, hän laittaa rahaa kiinni johonkin, joka on olemassa vasta paperilla ja suunnitelmissa. Silloin ovat tervetulleita kaikki keinot, joilla pystymme hahmottamaan hänelle paremmin sitä tulevaa, kertoo Skanska Kotien asiakaskokemuspäällikkö Hanna-Kaisa Javanainen.

Yksi tärkeimmistä keinoista ovat visualisoinnit. Siis todenmukaiset kuvat asioista, joita ei vielä ole olemassa; kuvat siitä, millaiselta talot, asunnot, pihat ja ikkunasta näkyvät maisemat tulevat näyttämään sitten, kun kaikki on valmista.

Visualisoinneissa voidaan leikitellä erilaisilla sisustuksilla.
Visualisoinneissa voidaan leikitellä erilaisilla sisustuksilla.

Teknologia mahdollistaa tarinoiden kertomisen

– Visualisoinnit ja niihin tekoon käytettävät välineet ovat muuttuneet  hurjasti. Ensimmäiset visualisoinnit tein lyijykynällä ja vesiväreillä. 1990-luvulla alettiin siirtyä digitaalisiin välineisiin, kertoo Skanskankin visualisointeja pitkään tehnyt Arttu Hyttinen Tietoalta.

Vauhdilla kehittyvä teknologia on tuonut visualisoinnin avuksi monenlaisia digitaalisia ja fyysisiä työkaluja, kuten mallinnus- ja animointiohjelmia, fotogrammetriatyökaluja, kamerakalustoa, droneja ja virtuaalilaseja. Modernit työkalut muuttavat työtä, mutta eivät poista asiantuntijuuden tarvetta. Muutoksessa on pysyttävä mukana ja tietoa päivitettävä jatkuvasti. Visualisointien näkökulmakin on muuttunut perusteellisesti.

– 2000-luvun alussa visualisointityö oli teknisempää ja toteavampaa; markkinointivisualisoinnitkin olivat lähinnä teknisiä dokumentteja, Hyttinen kertoo. – Teknologian kehittyessä visualisoinneista on tullut yhä realistisempia, ja kuviin on tullut enemmän tunnetta, tarinaa ja elämää. Visualisoiduissa kodeissa voi olla lemmikkieläimiä, urheiluvarusteita tai vaikka maitotölkki. Ennen haluttiin tehdä geneerisiä kuvia, nykyään ollaan rohkeampia.

Muutamassa kohteessa on mahdollista vierailla myös virtuaalisesti.

Millainen näkymä tulevalta parvekkeeltani aukeaa?

Yksi uuden kodin ostajaa eniten kiinnostavista asioista on ikkunoista ja parvekkeelta näkyvä maisema. Aiemmin parvekenäkymien kuvaaminen edellytti, että tontille järjestettiin nosturi, jonne mahtui kuvaaja kameransa kanssa. Se oli kallista ja lisäksi oltiin säiden armoilla.

– Nyt kuvat voidaan suunnitella tarkkaan etukäteen, kuvata drone-kopterilla juuri ne kuvat mitä tarvitaan, juuri halutusta kuvakulmasta, halutuissa sääolosuhteissa ja valossa. Se on lisännyt ilmakuvien sekä ikkuna- ja parvekenäkymien käyttöä visualisoinneissa. Ihmiset osaavatkin nykyään tiedustella, millaiset näkymät tietyltä parvekkeelta tai ikkunasta avautuvat, Arttu Hyttinen kertoo.

Hanna-Kaisa Javanainen on huomannut, että tarkaan visualisoidut maisemat lisäävät asiakkaiden luottamusta siihen, että koti on juuri sellainen kuin he ovat odottaneetkin. – Esimerkiksi Turun Kuunarinrannan kohteeseen teimme tällaisen 3D-mallinnuksen, kuinka Aurajoki näkyy eri ikkunoista ja parvekkeelta. Palaute asiakkailta on ollut todella hyvää. Visualisointikuvien sekä mallinnettujen asuntojen ja näkymien ansiosta he tietävät, että kun sinne omaan uuteen kotiin vihdoin pääsee, ei tule vastaan yllätyksiä, vaan esimerkiksi ikkunanäkymä on sellainen kuin on odotettukin.

Mitä uuden kodin parvekkeelta näkyy? Tässä kuvassa havainnollistetaan parvekkeelta avautuvia merinäkymiä.

Virtuaalinen ei korvaa käsinkosketeltavaa

Ihmiset hakevat tietoa yhä enemmän omatoimisesti kotisohvaltaan käsin. Vasta sen jälkeen otetaan yhteyttä myyjään. Visualisoinnit ja muu innostava materiaali ovat siis yhä tärkeämmässä asemassa. Esimerkiksi erilaisia pintamateriaalivaihtoehtoja voi kokeilla 3D-tilassa etukäteen.

– Kun asiakas tulee Kotimyymäläämme valitsemaan materiaaleja uuteen kotiinsa, hän on paljon valmistautuneempi, kun on voinut testata vaihtoehtoja jo etukäteen, sanoo Hanna-Kaisa Javanainen. – Paikan päälle Kotimyymälään tullaan sitten varmistamaan valinnat. Materiaalin tuntu on kuitenkin oleellista.

Kaikista oleellisinta on turvallisuuden ja luottamuksen tunne. – Ettei asiakas ole yksin virtuaalimaailmassa, vaan hän tietää, että me olemme koko ajan täällä, meihin voi luottaa ja meiltä saa kaiken tarvittavan avun. Sitten uskalletaan ottaa se iso askel asunnon ostossa.

Materiaalin tuntu on oleellista. Siksi asiakkaat voivat tutustua uuden kotinsa materiaaleihin Kotimyymälässä.