Pohjoismainen malli

Kaupungistuva maailma tarvitsee esikuvia. Ne löytyvät nyt Pohjolasta.

Suurin osa maapallon asukkaista on kaupunkilaisia – tulevaisuudessa vielä useampi. Arvioiden mukaan seuraavien vuosien aikana kaupungistuminen kiihtyy siinä määrin että vuonna 2030 peräti 70 prosenttia asuu kaupungeissa.

Kaupungistumisesta seuraa haasteita, joiden ratkaisemisesta käydään kovaa kisaa. Miten kaupungeista saadaan mahdollisimman energiatehokkaita ja liikenteellisesti sujuvia – ja samalla paikkoja, jotka ihmiset kokevat turvallisiksi ja viihtyisiksi? Se paikka, joka parhaiten ratkaisee yhtälön, saa paitsi mainetta myös mammonaa. Kaupungit kun kilpailevat keskenään paitsi matkailijoista myös parhaista osaajista ja yrityksistä.

Pohjoismainen kaupunkisuunnittelu on ollut jo pitkään maailmalla hyvässä nosteessa. Nyt Pohjoismaat ovat kuitenkin lähteneet taistelemaan huomiosta entistä järeämmin keinoin. Kööpenhamina on julistanut olevansa vuonna 2025 maailman ensimmäinen hiilineutraali pääkaupunki. Oslo aikoo hätää autot pois koko keskustan alueelta seuraavan neljän vuoden aikana. Pienemmätkin kaupungit voivat saada kansainvälisen median kiinnostumaan. Esimerkiksi Växjön kaupunki Ruotsissa markkinoi itseään Euroopan vihreimpänä kaupunkina.

Myös suomalaiset kaupungit ovat mukana kisassa. Tampere on kertonut tähtäävänsä hiilineutraaliksi vuoteen 2050 mennessä. Tavoitteeseen pääsemisen kannalta ratkaisevia ovat uudet asuinalueet ja kaupunginosat.

Härmälänrantaa on alusta asti suunniteltu tulevaisuuden näkökulmasta. Energiatehokkuuden tulee vastata huomisen, ei vain tämän päivän normeja. Härmälänrannan asemakaavassa on otettu huomioon erilaisten energiajärjestelmien mahdollisuudet. Alueella on mahdollista hyödyntää aurinkoa, maaperää ja järveä lämmön ja viilennyksen energialähteinä. Toteutukseen valitaan sekä energian- että kustannusäästöjen kannalta tehokkaimmat ratkaisut.

Lisäksi liikkumiseen on kiinnitetty erityistä huomiota. Hyvä sijainti ja kauniit maisemat houkuttelevat valitsemaan pyörän kulkuvälineeksi. Raitiolinja ulotetaan mahdollisesti tulevaisuudessa alueelle, ja myös autojen yhteiskäyttöä tullaan kannustamaan.

Skanska Kodeille Härmälänranta on yksi kokonaisvaltaisimmin kehitettävistä asuinalueista Suomessa.

Visualisointi arkkitehtitoimisto Tengbom